Vrlo često roditelji smatraju vrtić samo mjestom gdje dijete boravi i igra se sve dok ne dođete po njega. Vrtić je sve ono što roditelji misle da jeste, ali i mnogo više.
Rano i predškolsko vaspitanje je vrlo važno za dalji djetetov razvoj i život. Sve što dijete nauči i stekne u prvim godinama života ostaće zauvijek u njemu. Vaspitačica govori o tome kako stvari stoje, stvari koje možda niste znali, a koje objašnjavaju šta vrtić jeste, a šta nije.
Bilo da se vraćate u svoj vrtić ili krećete sa procesom prilagođavanja na vrtić, htela bih da znate šta je to zapravo vrtić. Vrlo često roditelji smatraju vrtić samo mestom gde dete boravi i igra se sve dok ne dođete po njega. Vrtić je sve ono što roditelji misle da jeste, ali i mnogo više.
1. Vrtić je vaspitno-obrazovna ustanova koja osigurava uslove za ostvarivanje vaspitno-obrazovnih procesa omogućavajući prilagodljivost potrebama, mogućnostima i interesima djece i odraslih koji u tom procesu učestvuju. Ovaj vaspitno-obrazovni proces omogućava izražavanje inicijative i fleksibilnosti djece i odraslih, osigurava rast i razvoj djece u sigurnim uslovima. U ovakvom procesu se na dijete gleda kao na cjelovitu jedinku i u tom procesu je djete aktivni učesnik, a ne objekat ili instrument rada.
Učenje je fleksibilan i aktivan proces konstruisanja znanja u kojem se ono pokreće, njime se ne upravlja jer svako djete ima različit redoslijed razvoja, a taj process se ne događa kod svakoga jednakom brzinom. Vrtići omogućavaju cjelovit razvoj djece polazeći od omogućavanja poštovanja prava svakog djeteta i pojedinca u tom procesu, osigurava zadovoljavanje specifičnih potreba i različite načine učenja.
2. Vrtić je zajednica dece i odraslih u kojoj se uči i raste, razvijaju se potencijali, socijalna i emocionalna inteligencija, zadovoljavaju se osnovne potrebe, stiču nova znanja i veštine potrebne za život. Dečji vrtić je kompleksan sastav povezan sa više karika koje osim dece, roditelja i vaspitača čine stručni saradnici (pedagog, psiholog, logoped, rehabilitator), direktor i ostalo tehničko osoblje s ciljem unapređenja življenja i razvoja dece, kao podrška i pomoć roditeljima.
3. Dječji vrtić nije čuvalište. To je vaspitno-obrazovna ustanova sa ličnim kurikulumom, planom i programom koji doprinosi razvoju djeteta i podršku roditeljima. Vrtići su nastali krajem 19. vijeka kao čuvališta za djecu radi emancipacije žena u društvu koje su počele da rade i zarađuju. Od čuvališta su se razvila u ustanove sa razvijenim planom i programom vaspitanja i obrazovanja djece usmjerenim na dijete kao aktivnog učesnika ličnog vaspitanja.
4. Vaspitačice nisu tetke. „Tete“ kako volim da ih zovem od milja, su vaspitačice višeg ili visokog stepena obrazovanja koje su isto kao ljekari, ekonomisti, inženjeri i ostali studirale(i), na koncu diplomirale(i) i položile državni stručni ispit, samim tim kvalifikovale se za rad sa djecom.
Biti vaspitač nije samo posao. To je profesija koja zahtjeva sistemsko i kontinuirano edukovanje i usavršavanje u radu. Nakon roditelja vaspitači (tete i teče) su prvi koje djetetu pružaju utjehu, zabavu i vaspitanje, pri čemu ih edukuju i u velikoj mjeri doprinose njihovom ranom obrazovanju, vrlo često više i duže od roditelja jer ne zaboravimo da današnji život roditelja je doveo djecu u situaciju da borave češće i više u ustanovi nego u roditeljskom domu. U redu je da djeca svoje vaspitačice zovu „tete“, ali je u redu da ih roditelji poštuju kao profesionalce.
5. Vrtić je pozorište, bioskop, muzej, koloseum, građevinsko zemljište, radionica, restoran, dom. Već pri prvom koraku u vrtić uočićete mnoštvo dječjih radova izrađenih različitim tehnikama, u raznim veličinama i oblicima. Vaspitači sa djecom obilježavaju važne datume u godini, datume vezane za eko kalendar, obiljležavaju godišnja doba, recikliraju, kuhaju, grade, glume, pjevaju, razgovaraju, smiju se i plaču.
Prošetajte ponekad kroz vaš vrtić. Pogledajte šta rade druge grupe, učestvujte u aktivnostima na koje vas vaspitači zovu. Jedino na taj način moći ćete da shvatite šta se u vrtiću zaista događa i upoznaćete kulturu te kuće koja je dobro osmišljenja i svaka aktivnost rađena je sa određenim ciljem. Osim likovnih aktivnosti u vrtiću se priređuju pozorišne predstave, a često možemo da vidimo vaspitače u kostimima i sa posebnom scenografijom. U pozorišne predstave često se uključuju i roditelji kako bi razveselili dječicu svojim glumačkim sposobnostima. Svakodnevno se u vrtiću održavaju male predstave koje osmišljaju djeca i vaspitači u svojim grupama, a pri tome koriste razne pedagoški neoblikovani materijal kojima daju nove uloge pa uz malo mašte i motivacije kuharica postaje Crvenkapica. Sobe u kojima borave djeca svakodnevno postaju građevinske zone u kojima se grade visoki tornjevi, auto-putevi i garaže. Tu se otvaraju restorani, škole, frizerski saloni, ljekarske ordinacije, prodavnice, nema fiskalne kase, PDV-a. Sve se plaća smijehom i zagrljajem.
Dječji vrtić je mjesto zabave, smijeha i pesme. Rano i predškolsko vaspitanje je vrlo važan za dalji djetetov razvoj i život. Sve što dijete nauči i stekne u prvim godinama života ostaće zauvijek u njemu. Vrtić je djetetov drugi dom. Odrasli, i vaspitači i roditelji imaju vrlo važan zadatak u tom procesu, a to je zajedničkim snagama upotpuniti tu radost i ljubav.
Izvor: Klokanica.hr / Zelena učionica
Uredila: Slađana Pantović