Govor se uči od rođenja, od prvog plača i gukanja te prvih ponavljanja riječi roditelja. Dijete pokušava oponašati svim svojim osjetilima sve prikupljene informacije iz okoline. Obitelj, naročito roditelji, imaju temeljnu ulogu u razvoju govora kao i u ranom prepoznavanju govorno-jezičnih poteškoća.
Treba imati na umu da je svako dijete jedinstveno i slijedi svoj individualni tempo razvoja.
Treba imati na umu da je svako dijete jedinstveno i slijedi svoj individualni tempo razvoja.
Razvojni period od rođenja do 3. mjeseca | Receptivni govor (slušanje i razumijevanje) | Ekspresivni govor (glasanje i govorno izražavanje) |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- teškoće u hranjenju zbog oralno-motornih problema
- majka ne komunicira s djetetom
Razvojni period od 4. do 6. mjeseca | Receptivni govor (slušanje i razumijevanje) | Ekspresivni govor (glasanje i govorno izražavanje) |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- dijete većinu vremena se uopće ne glasa (šuti)
- dijete nema i ne razvija pogled oči u oči (kontakt očima)
- dijete ne ragira (ili vrlo slabo reagira) na buku i glasne zvukove
Razvojni period od 7. mjeseca do godinu dana | Receptivni govor (slušanje i razumijevanje) | Ekspresivni govor (glasanje i govorno izražavanje) |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- dijete je prestalo ili nije niti počelo brbljati
- dijete ne koristi vokalnu igru s odraslima
- nema dosljedne reakcije na glasne zvukove
- ne komunicira pokazivanjem ili vokalizacijom s okolinom
- ne reagira na zapovijedi ili kratke zahtjeve
- ne služi se različitim glasovima izmjenjivog tempa i intonacije
Razvojni period od 1. do 2. godine | Receptivni govor (slušanje i razumijevanje) | Ekspresivni govor (glasanje i govorno izražavanje) |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- dijete ne razumije jednostavne verbalne zapovijedi („donesi bebu“)
- dijete ne pokazuje interes za govor i govorno izražavanje
- dijete ne pokušava oponašati govor odraslih
- koristi samo neverbalnu komunikaciju i pokazivanje predmeta , bez korištenja riječi
Razvojni period od 2. do 3. godine | Receptivni govor (slušanje i razumijevanje) | Ekspresivni govor (glasanje i govorno izražavanje) |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- ne reagira tj. ne izvodi dvočlane zapovijedi
- ne povezuje dvije riječi
- djetetov govor je nerazumljiv i roditeljima
- dijete ne razvija simboličku igru
Razvojni period od 3. do 4. godine | Receptivni govor (slušanje i razumijevanje) | Ekspresivni govor (glasanje i govorno izražavanje) |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- djetetov govor je nerazumljiv
- djetetov rječnik je siromašan
- djetetov rečenicni iskaz je kratak i siromašan
- produljeno fiziološko mucanje (sve izraženija nefluentnost govora)
Razvojni period od 4. do 5. godine | Receptivni govor (slušanje i razumijevanje) | Ekspresivni govor (glasanje i govorno izražavanje) |
|
|
Znakovi upozorenja da nešto nije u redu:
- dijete nije u stanju ispričati kratak slijed dogadaja
- dijete ne razumije složenije jezične konstrukcije
- djetetov govor je nerazumljiv
- prisutne su teškoće artikulacije tj. nepravilan izgovor nekih glasova
- djetetov govor je netečan, postoje zastajkivanja ili ponavljanja
- postoje teškoce u sporazumijevanju s drugom djecom, teže ostvaruje kontakt zbog nerazumljivog govora
Shema razvoja govora (navedena gore) predstavlja u prosjeku uzrast do kojeg većina djece savlada određene vještine. Djeca obično ne savladaju sve vještine navedene u pojedinom periodu dok ne dostignu gornju granicu uzrasta. Ako Vaše dijete nije savladalo neku vještinu od svih nabrojanih za pojedini uzrast odmah ne znači da ima govorno-jezični poremećaj. Ipak, ako dijete nije savladalo većinu vještina za pojedinu dob, potražite stručno mišljenje i savjet logopeda.