ponedjeljak, 22. siječnja 2018.

Za probleme u govoru kriva upotreba tehnologija od najranijeg uzrasta



Broj djece sa govorno-jezičkim i kombinovanim smetnjama, djece kod kojih je prisutan disharmoničan razvoj, kao i djece iz autističnog spektra, u konstantnom je porastu, a logopedi i defektolozi upozoravaju da najveći uticaj na to ima moderna tehnologija odnosno korištenje lap-topova, tableta, “pametnih telefona”.

“U velikom porastu je kašnjenje u govorno-jezičkom razvoju, gdje djeca prvo progovaraju engleski jezik, a ne svoj maternji, a ni taj engleski ne zadovoljava neke norme razvijenog govora. To nam pokazuje da se sa djecom ne radi dovoljno, da ih “podiže” televizija, da nema komunikacije”, kažu logodpedice.

One roditeljima savjetuju da se igraju sa svojom djecom, da im pruže što više sadržaja, a ponajviše da im pokazuju ljubav i pažnju, kako bi ona pravilno razvila svoj jezik i govor.


“U najranijem periodu najvažnije je djelovati i stimulisati dijete i na taj način spriječiti pogoršanje govorno-jezičkog stanja”.

Vičević i Marković su ukazale na to šta su “alarmi” u ponašanju odnosno ona ispoljavanja na koja roditelj treba da reaguju i povede dijete na detaljniju dijagnostiku.

“Ta ispoljavanja mijenjaju se sa uzrastom djeteta, od neodazivanja na ime na uzrastu od godinu dana, pa do toga ako dijete od 18 mjeseci nema bar nekoliko riječi sa značenjem, ne razumije gest i ne služi se gestom, ne traži predmet pogledom, ne razumije jednostavne verbalne naloge i ne izvršava ih, ne usmjerava pažnju na zvukove, ne maše i ne šalje poljubac na zahtjev, fiksira pogledom pojedine predmete uz stereotipne radnje”, objasnila je Dragana Marković.

U slučaju kada roditelji primijete takva odstupanja, mogu da se jave logopedskoj službi  gdje će biti odrađene dijagnostičke procedure, kako bi se utvrdilo da li se radi o nekom kašnjenju u razvoju govora kao individualnoj karakteristici, ili se radi o govorno-jezičkoj patologiji.


Savjeti za stimulaciju govorno-jezičkog razvoja

*forsirajte direktan kontakt očima sa djetetom kad mu se obraćate;
*koristite proste, gramatički ispravne rečenice;
*blago usporite tempo svog govora i često mijenjajte modulaciju da bi privukli pažnju djeteta;
*pričajte mu veselim tonom;
*pričajte svom djetetu dok se igrate sa njim;skrećite mu pažnju na različite zvuke;
*imitirajte zvukove koje čujete, navodite dijete da ih imitira;
*“glumite” životinje i oglašavajte se kao one;
*zabavljajte se pjevajući dječije pjesmice, naročito one koje su praćene igranjem;
*pjevajte pjesmice uz pokret, neka vas dijete imitira;
*razgovarajte o trenutnim aktivnostima, imenujte predmete i osobe iz konkretnog okruženja i ono što radite;
*što češće koristite neke riječi, dijete će ih brže usvojiti;
*svaki nalog koji uputite djetetu ispratite pokretom i predmetom ili slikom;
*prikazujte i imenujte iste slike više puta, a kasnije dajte priliku djetetu da samo imenuje pojam sa slike;
*ako dijete izgovori nepravilno neku riječ, vi je ponovite ispravno (“Avto” – “Da to je auto”), kako bi imalo priliku da stvara adekvatnu sliku riječi u verbalnoj memoriji;
*pomozite djetetu da koristi što više riječi dodajući još nešto na ono što je reklo (npr. “Lopta”, vi kažite: “Da, to je velika lopta”);
*proširite njegov rječnik dodajući mu nove riječi (npr. “Hoćeš li jabuku ili bananu?”);
*pustite dijete da skače, trči, provlači se, penje se, jer razvoj krupne motorike je važan za razvoj govora;
*gledanje crtanih filmova isključite, posebno onih na stranim jezicima – djeca koja kasne u govorno-jezičkom razvoju ne bi trebalo da budu izložena stranim jezicima dok baza maternjeg jezika ne bude adekvatno usvojena.

Izvor: CDM


Click on the picture below to skip waiting.



Možete zatvoriti sliku za:
You can close this box in: (1) seconnds