Boje su često interes naše djece, stimulator, pokretač… A kada ih zapravo dijete počne raspoznavati?
Vid se postepeno razvija kroz cijelu prvu godinu života. Iako su organi vida formirani, dio mozga odgovoran za vid još je nezreo kao i mišići oka koji još moraju očvrsnuti. Upravo zbog toga po rođenju bebe ne vide jasno svijet oko sebe već samo svjetlost, obrise i kontraste.
Zbog slabosti očnih mišića bebe nisu u stanju u prvim tjednima života fokusirati slike oko sebe, usredotočiti se na objekte i osobe iz svoje okoline. Već u drugom mjesecu života bebe počinju oštro gledati predmete na udaljenosti od 25 do 30 cm. Tada je dobro postavljati predmete djetetu na toj udaljenosti i polako ih pomicati lijevo-desno kako bi dijete vježbalo pogledom pratiti predmete i na taj način vježbalo mišiće koji omogućavaju pokretanje očiju i fokusiranje. S vremenom beba uočava predmete na većoj udaljenosti, razlikuje ih po obliku i po bojama.
Razvoj percepcije boja kreće uočavanjem crvene i žute, a zatim zelene i plave. Iako boje „postoje u njegovu oku“, ne zna ih prepoznati, razvrstati ni imenovati. Sve to tek mora naučiti i dio je kognitivnog (spoznajnog) razvoja djeteta.
Dijete će postepeno razvijati svijest svojih spoznaja, a negdje oko treće godine života bit će spremno naučiti razlikovati boje, razvrstavati predmete po bojama, grupirati ih te na kraju imenovati određenu boju.
Pri učenju prepoznavanja boja potrebno je započeti s jakim osnovnim bojama (crvena, žuta, zelena plava). Prvo se razlikuju dvije boje te ih se postepeno uvodi još. Kad vaše dijete postane zrelo za usvajanje znanja o bojama, primjerenim igrama poticat ćete ta znanja:
- imenujte djetetu predmete iz okoline tako da uvijek izgovorite i koje je boje imenovani predmet
- tražite u okolini sve ono što je crveno, pa sve ono što je žuto...
- maloj djeci možete reći: žuto kao sunce, zeleno kao trava, plavo kao more (nebo), crveno kao...
- crtajte i imenujte boje kojima crtate
- razvrstavajte s djetetom predmete po boji u kutije koje ste prethodno obložili bojom koju trenutačno učite (u crvenu kutiju stavi sve crvene autiće, u žutu sve žute)
- s većom djecom igrajte društvenu igru Twister
- pika slika odlična je igra za učenje, razvrstavanje i imenovanje boja
- napravite svoj memory u kojemu je cilj sparivanje boja
- šetnje su idealne za učenje boja, pa pitajte dijete kakve je boje list, kakve je boje auto, vidi li još neki auto takve iste boje...
- danas se na internetu nudi puno edukativnih igara za predškolsku djecu putem kojih dijete može učiti prepoznati, razlikovati i imenovati boje
Dijete će postepeno razvijati svijest svojih spoznaja, a negdje oko treće godine života bit će spremno naučiti razlikovati boje, razvrstavati predmete po bojama, grupirati ih te na kraju imenovati određenu boju.
Pri učenju prepoznavanja boja potrebno je započeti s jakim osnovnim bojama (crvena, žuta, zelena plava). Prvo se razlikuju dvije boje te ih se postepeno uvodi još. Kad vaše dijete postane zrelo za usvajanje znanja o bojama, primjerenim igrama poticat ćete ta znanja:
- imenujte djetetu predmete iz okoline tako da uvijek izgovorite i koje je boje imenovani predmet
- tražite u okolini sve ono što je crveno, pa sve ono što je žuto...
- maloj djeci možete reći: žuto kao sunce, zeleno kao trava, plavo kao more (nebo), crveno kao...
- crtajte i imenujte boje kojima crtate
- razvrstavajte s djetetom predmete po boji u kutije koje ste prethodno obložili bojom koju trenutačno učite (u crvenu kutiju stavi sve crvene autiće, u žutu sve žute)
- s većom djecom igrajte društvenu igru Twister
- pika slika odlična je igra za učenje, razvrstavanje i imenovanje boja
- napravite svoj memory u kojemu je cilj sparivanje boja
- šetnje su idealne za učenje boja, pa pitajte dijete kakve je boje list, kakve je boje auto, vidi li još neki auto takve iste boje...
- danas se na internetu nudi puno edukativnih igara za predškolsku djecu putem kojih dijete može učiti prepoznati, razlikovati i imenovati boje
Nemojte „podrazumijevati“ da vaše dijete zna boje i da će ih samo naučiti. Provjerite njegova znanja.
Naime, budući da se u školama i dječjim vrtićima često primjenjuju metode učenja koje se temelje na razlikovanju boja, i to naročito kod mlađe djece, roditelji i nastavnici mogli bi zaključiti da neko dijete ima poteškoća s učenjem, a problem bi zapravo mogao biti u tome da ono ne raspoznaje neke boje. Crteži sa „čudnim bojama“ ponekad nisu samo plod mašte. Djeca koja ne razlikuju boje nacrtat će plavo drveće i zelene oblake jer u njihovom svijetu to tako izgleda.
Naime, budući da se u školama i dječjim vrtićima često primjenjuju metode učenja koje se temelje na razlikovanju boja, i to naročito kod mlađe djece, roditelji i nastavnici mogli bi zaključiti da neko dijete ima poteškoća s učenjem, a problem bi zapravo mogao biti u tome da ono ne raspoznaje neke boje. Crteži sa „čudnim bojama“ ponekad nisu samo plod mašte. Djeca koja ne razlikuju boje nacrtat će plavo drveće i zelene oblake jer u njihovom svijetu to tako izgleda.
Daltonizam
Poremećaj u raspoznavanju boja ili daltonizam obično je nasljedan i djeca se s njim rađaju. U svijetu živi oko 8% posto muškaraca i 0,5% žena s ovim poremećajem. U Hrvatskoj živi 180 000 daltonista.
Mališani koji imaju problema s raspoznavanjem boja često nesvjesno nauče nadomjestiti taj nedostatak.
Na primjer, iako ne vide razliku između nekih boja, mogu zapaziti razlike u kontrastu i svjetlosti te ih povezati s imenima tih boja.
Osim toga, neka djeca nauče raspoznavati predmete po uzorcima i šarama na njihovoj površini, a ne po boji. Tako mnoge osobe koje imaju problema s raspoznavanjem boja u djetinjstvu toga uopće nisu svjesne.
Mališani koji imaju problema s raspoznavanjem boja često nesvjesno nauče nadomjestiti taj nedostatak.
Na primjer, iako ne vide razliku između nekih boja, mogu zapaziti razlike u kontrastu i svjetlosti te ih povezati s imenima tih boja.
Osim toga, neka djeca nauče raspoznavati predmete po uzorcima i šarama na njihovoj površini, a ne po boji. Tako mnoge osobe koje imaju problema s raspoznavanjem boja u djetinjstvu toga uopće nisu svjesne.
Savjet za kraj
Igrajte se „šareno“. Sortirajte, razvrstavajte, grupirajte, imenujte, bojite, slikajte… Unesite boje u svoj život i život djeteta. Ionako su svuda oko nas i čine život ljepšim.