Danas smo sve više svjedoci brojnih kontradiktornih informacija kojima nas bombarduju sa svih strana. Također se primjećuje sve brži motorički razvoj kod djece, pa sve česće čujemo da se bebe okreću sa leđa na stomak već u trećem mjesecu, da hodaju sa 8-9 mjeseci. Sve te informacije stvaraju zabrinutost kod roditelja: da li moje dijete kasni u razvoju?! Odgovor leži u individualnosti rasta i razvoja. Postoje neki teorijski okviri kada djete usvaja i do kada treba savladati određene vještine i sve dok ne odstupa od tih kriterija razvoj vašeg djeteta protiče u nojboljem redu..., sta to konkretno znači? To znači da jedan broj djece sjedi sa 6mjeseci, ali do 10-og mjeseca života VEĆINA beba usvoji sjedenje, tako da tek u 10-om mjesecu ako dijete ne nauči sjediti trebate alarmirati ljekara.
Razvoj motorike u položaju na trbuhu do puzanja i stajanja
• Novorođenačka faza (prvi mjesec života) je faza u kojoj se dijete pokušava organizirati, prilagođava se vanjskom svijetu, upoznaje okolinu i uspostavlja svoj ritam budnosti, spavanja te hranjenja. Novorođenče i mlađe dojenče leži na trbuhu u savijenom položaju. Savijenost zahvaća i gornje i donje ekstremitete. Zbog jake savijenosti nogu, zdjelica je odignuta od podloge, pa je zato težina tijela na licu, grudima i podlakticama bočno od tijela. Glava je oslonjena na lice i nagnuta na stranu kako bi dišni putevi bili slobodni i omogućavali normalno disanje. Novorođenče ne može okrenuti glavu na drugu stranu, a da ne dodiruje podlogu. Dijete savija i ispruža ruke i noge.
• Tijekom drugog mjeseca života popušta savijenost zglobova, počinju se opuštati stisnute šake i ruke privijene uz tijelo. Veliki zglobovi još uvijek su savijeni. Ako djetetu na dlan stavite zvečku, čvrsto će je stisnuti i tako držati neko vrijeme. Dijete se počinjezanimati za svoju okolinu te počinje podizati glavu i do nekoliko sekundi, pritom se oslanjajući na ruke (priljubljene uz tijelo i savijene u laktu). Šake su poluzatvorene ili otvorene, a palčevi izvan šaka. Većina djece u toj dobi može fiksirati pogledom.
• Od trećeg mjeseca dijete počinje održavati ravnotežu, a preduvjet za to je da su oba lakta ispred linije ramena, da je jaka fleksija (savijenost)u zdjelici popustila te da se težina tijela premjestila s grudi prema trbuhu. Ova faza u motoričkom razvoju naziva se "oslonac lakat-zdjelica”. Samo iz ovog položaja dijete može neometano okretati glavu. Preporuka je da dojenčadspava na leđima. Preko dana omogućite djetetu da leži na trbuhu i komunicira s vama kako bi ojačalo mišiće kojima podiže glavu. U ovom položaju dijete sada može neko vrijeme držati glavu podignutu i istraživati okolinu rotirajući glavu na obje strane.
• S četiri mjeseca dijete je u stanju prenijeti ravnotežu na jedan lakat kako bi oslobodilo drugu ruku za hvatanje predmeta. Pri tome se oslanja na lakat i zdjelicu jedne strane, a koljeno druge strane povlači prema naprijed do 90 stupnjeva oslanjajući se i na njega. Slobodnom rukom hvata predmete koje odmah stavlja u usta.
• U petom mjesecu života dijete se počinje odizati još više od podloge ispružajući ruke i oslanjajući se na korijen dlana. Ako ne može uhvatiti predmet, dijete se osloni na trbuh, a ruke odigne kao da pliva.
• U dobi od šest mjeseci dijete je razvilo siguran oslonac na dlanove i ispružene ruke, oslanjajući se na bedra.
• Motorički razvoj u petom i šestom mjesecu života karakteriziran je fazom motoričkog razvoja koja se naziva "oslonac šaka –zdjelica“: dijete se sve više odiže, tako da sa šest mjeseci životapotpuno ispruža laktove i oslanja se na otvorene šake. Težina tijela premješta se od trbuha prema zdjelici.
• S punih sedam mjeseci funkcija oslonca na šake je usavršena te se dijete pomiče unazad, a težinu nose šake i bedra. Tako dijeteuči opterećivati noge, dok bočno pomicanje postiže “osloncem jedna šaka-zdjelica”. Počinje okretanje s trbuha na leđa, koordinirano, kontrolirano, bez "zabacivanja" glavice, pri čemu sudjeluju i ruke i noge. Razvija se bočni položaj u kojem se dijete oslanja na lakat jedne ruke, zdjelicu i natkoljenicu. Ako tako ne može doseći željeni predmet, odignut će se na ispruženu ruku oslanjajući se na dlan. Taj položaj se naziva "stav vrtnog patuljka". Dijete se počinje povlačiti po podlozi. Ruke su savijene uz oslonac na laktove, a noge su ispružene i ne sudjeluju. To se naziva vojničko puzanje. To nije "pravo" puzanje. Izbalansirano kretanje rukama prethodi zauzimanju četveronožnog stava.
• U dobi od osam mjeseci dijete uspijeva odignuti zdjelicu od podloge i tako otkriva “oslonac šaka-koljeno”. Još uvijek ne može puzati jer mu nedostaje prijenos težine na bok. Ovo će uvježbati u položaju na trbuhu unakrsnim pokretima tijela: okreće se oko pupka udesno i ulijevo. Dijete počinje puzati oslanjajući se na ispružene ruke i koljena, zdjelica je podignuta, a koljena u širini zdjelice. S osam i pol mjeseci dijete se može povući u klečeći stav.
• U devetom mjesecu života dijete svladava prijenos težine tijela na bok i stvaraju se uvjeti za pokretanje prema naprijed. Puzanje je sada u potpunosti razvijeno. Kralježnica je ispružena, potkoljenice paralelne, a stopalo prati liniju potkoljenica.
• U desetom mjesecu života dijete može hodati uz predmete i pritom se oslanja na ruke i noge. Naprijed ide prvo jedna ruka, suprotna noga, suprotna ruka i potom opet noga. S deset mjesecifunkcija šaka je sve bolja. Iz puzanja lako prelazi u kosi sjedeći položaj i opet iz sjedećeg u puzanje. Ako je dovoljno stabilno i sigurno, dijete se može podići i otkriti “oslonac šaka-stopalo” ili “medvjeđi hod”. Iz ovog položaja dijete može ustati u stojeći položaj s deset ili jedanaest mjeseci.
• S dvanaest mjeseci pojavljuju se prvi samostalni koraci prema naprijed. Početno hodanje razlikuje se od razvijenog hoda. U početku dijete hoda s manje ili više raširenim nogama, a ruke mu pomažu u održavanju ravnoteže. Tijekom jedanaestog i dvanaestog mjeseca dijete kombinira pokrete ruku i počinje se igrati stavljanjem manjeg predmeta u veći, vađenjem predmeta van, nošenjem i ispuštanjem ga kada to želi.
• S trinaest mjeseci dijete može samostalno hodati, a baza oslonca je sada uža. U stanju je stajati u sredini prostorije, mijenjati smjer hoda i ustati se u slobodnom prostoru, "kao medvjed".